Odhlučnenie a akustika reštaurácie
Tento článok sa mi páči
Asi každý prevádzkovateľ reštaurácie, kaviarne či bistra chce, aby zákazníci z jeho podniku odchádzali príjemne naladení, oddýchnutí, samozrejme, s plnými žalúdkami a s chuťou navštíviť daný podnik znovu a odporučiť ho známym.
Preto sa vymýšľajú originálne jedálne lístky a nápoje, trénuje sa personál, aby bol milý na zákazníka za každej situácie, vymýšľajú sa najrôznejšie dizajnové „vychytávky“ na ozvláštnenie priestoru, investuje sa do reklamy, do techniky aj do know-how.
Avšak je tu jedna zásadná vec, na ktorú sa nie vždy myslí.
Je to akustický komfort.
Výraz akustika priestoru znie možno pre mnohých až veľmi abstraktne. Nie každému je úplne jasné, čo znamená dobrá či zlá akustika, ako sa s ňou pracuje, ako málo pre ňu stačí urobiť, a tak sa na akustickú optimalizáciu pri zariaďovaní priestorov vôbec neberie ohľad alebo často až neskôr, keď začne situácia „horieť“ a hostia sa nevracajú...
Reštaurácie na akustiku a odhlučnenie často zabúdajú
Obvyklý priestor reštaurácie v dnešnej dobe obsahuje mnoho hladkých materiálov. Liate či dláždené podlahy, zvislé aj vodorovné konštrukčné plochy zo skla, betónu a moderných leštených materiálov, hladké drevené či laminátové plochy zariadení a na to všetko ešte totálny zabijak dobrej akustiky – sadrokartónové stropy či priečky.
Ono je to všetko moderné, vzdušné a fresh, o tom žiadna reč. Lenže v takom priestore, okrem toho, že nerozumiete dobre tomu, čo vám niekto hovorí z niekoľkých metrov, stačí, keď niekomu vedľa pri stole spadne na zem ťažká kovová vidlička alebo napríklad zakričí dieťa a všetkým stravníkom v perimetri piatich metrov tento nemilý, ničím netlmený výrazný zvuk obrazne povedané "urve hlavu".
Nedajbože, keď je taký lokál bez akejkoľvek akustickej úpravy plný návštevníkov, ktorí sa pri občerstvení dokonca chcú aj porozprávať, smiať sa, cinknúť si pohármi, do čoho ešte obvykle hrá z reproduktorov hudba! V akusticky neupravenom priestore s modernými hladkými plochami sa nemôže čakať nič iné ako obrie gule hlučného balastu.
Samozrejme, keď má človek práve pauzu na obed a chce sa len rýchlo najesť a odobrať sa späť do práce, asi to nejako prežije. Ak je daný podnik závodná jedáleň alebo krčma nižšej cenovej kategórie, kam sa chlapi chodia prerevať pri pive, tak asi OK... Otázka je - kam chcete smerovať ten svoj podnik. Má to byť priestor, kam chodia hostia radi, zrelaxovať sa, na obchodné schôdzky, na rande, dať si drink a v pokoji si vychutnať jedlo v komornej atmosfére? Okrem toho podnik, kde sa zároveň šetrí energia a zdravie personálu a môže sa tak robiť servis na lepšej úrovni?
Pozrite si video o akustike a odhlučnení reštaurácie:
Laik si pod termínom "zlepšiť akustiku" často predstaví iba to, že v tom priestore "nebude taká ozvena". To je pravda. Lenže eliminácia odrazov zvukových vĺn, má ešte iný významný efekt. A to ten, že sa výrazne zníži celková hladina hluku v danom priestore. Je to fyzika v praxi. Pokiaľ sa zvukové vlny odrážajú od stien, stropov a hladkých plôch - zvuk sa týmto násobí - zosilňuje. Nie je to teda len o tej ozvene, vďaka ktorej nie je rozumieť vlastného slova na 4 metre. Ide tiež aj o hlučnosť priestoru.
Pokiaľ ale aj tak potrebujete vyriešiť odhlučnenie steny, používame na to účinné protihlukové dosky.
Vyriešením akustiky absorpčnými akustickými materiálmi nastanú minimálne tieto dva javy:
- Eliminuje se ozvena v priestore
Aj v rušnejšej prevádzke je najmä hovorené slovo zreteľnejšie, zrozumiteľnejšie. Produkovaná hudba či športové stretnutie bude príjemnejšie na počúvanie bez efektu hlučnej nezrozumiteľnej gule.
- Menej ozveny v praxi znamená väčší pokoj
Toto upokojenie priestoru je spôsobené dvomi aspektmi.
a) Fyzika: Zvukové vlny, ktoré sa neodrážajú, sa nenásobia v hlasitosti.
b) Psychológia priestoru: Pokiaľ je priestor ambientný, zvukovo zrozumiteľný a útulný, človek nemá potrebu sám seba alebo okolie prerevať. Hovorí teda tichšie a celkovo má viac tendenciu strážiť si v pokojnejšom priestore hlasitosť svojej činnosti.
Ako môžete akusticky vylepšiť svoju reštauráciu?
Najdôležitejší je fakt, že toto vylepšenie sa dá urobiť bez zložitých stavebných úprav či rekonštrukcií.
Bez potreby zatvárať podnik na XY dní. Existuje metóda, kedy akustickú optimalizáciu priestoru je možné vykonať bez neporiadku, bez hluku a za 1-2 večery po záverečnej. Možno ju urobiť svojpomocne, pretože inštalácia absorpčných panelov nie je raketová veda, alebo si môžete najať firmu s realizáciou na kľúč.
Najväčší akustický efekt vždy urobia akusticky účinné prvky na strope. Pokiaľ sa použije vysoko akusticky absorpčný porézny materiál, nie je nutné "vylepiť" obkladmi celý strop. Kontrastný účinok a nový zážitok z priestoru sa dostavia, keď sa strop rovnomerne ošetrí už len zo 40 % jeho plochy. Dôležitá je čo najväčšia rovnomernosť rozloženia panelov po jeho ploche. Ideálne rovnomerné medzery, radiť panely do matice, šachovnice a pod...
Panely z melamínovej živice sú ľahučké. Jeden panel 100x100 cm v štandardnej hrúbke 4,5 cm nemá ani 1 kg. S panelmi sa ľahko pracuje. DDajú sa rezať podľa potreby odlamovacím nožom. Melamínové dosky sú biele alebo sivé. Sú teda nenápadné a splynú s väčšinou priestorov. Tvarovky z melamínovej peny sa vo väčšine prípadoch na strop lepia montážnym lepidlom. Sú však priestory, kde je vhodnejšie panely zavesiť.
Melamínové panely môžu mať tvar veľkých či menších štvorcov, kruhov, obdĺžnikov, prípadne je možné vyrezať aj tvary na mieru. Melamínové akustické prvky je možné lakovať farbou na vodnej báze. Fantázii v dizajne sa teda medze nekladú.
Medzi slabé stránky melamínu patrí jeho menšia odolnosť proti mechanickému pôsobeniu, ako aj ľahké zašpinenie bez možnosti mokrého čistenia. Práve preto sa odjakživa dávajú melamínové panely hlavne na stropy. Melamín sa nehodí do kuchyne alebo do miest, kde sú mastné pary apod. Čo sa týka bežnej údržby, melamínové akustické dosky sa dajú v pohode vysávať alebo čistiť od suchých nečistôt samolepiacim čistiacim valčekom. Melamín si bez problémov poradí s vlhkosťou. Bežne sa melamínové tvarovky dávajú aj na bazény či do rekreačných centier.
Dizajn a akustika reštaurácie
Ak je potrebné vyriešiť akustiku interiéru, ale zároveň sa má tento priestor dizajnovo obohatiť, aj to sa dá dosiahnuť. Pre túto úlohu existujú napríklad akustické obrazy. Ich hlavnú funkčnú zložku vo vnútri tvorí melamínová výplň. Povrch tvorí potlačené priedušné plátno, na ktoré sa dá vytlačiť v zásade čokoľvek. FFotky, abstraktné maľby, slogany a pod. Akustický obraz obohatí esteticky každý priestor, pričom nikto z hostí ani nemusí vedieť, že ide o akýsi akustický prvok, vďaka ktorému sa v danej miestnosti cítia príjemnejšie.
Detaily a dôležité maličkosti
Či sa už priestorová akustika rieši alebo nerieši, na to, aby návštevník v reštaurácii cítil pohodovejšiu atmosféru, niekedy stačí len málo a ani to v podstate veľa nestojí. Typickým príkladom je nalepenie gumových klzných podložiek na spodky nôh stoličiek. Potom leňosi, ktorí nevedia zdvihnúť stoličku pri jej odsúvaní nebudú „utrhávať hlavy“ okolitým prísediacim týmto neznesiteľným zvukom, kedy noha stoličky drie o tvrdú podlahu.
Ďalší z typických príkladov je vedomejšie zasvätenie personálu. Napríklad o tom, prečo je lepšie ten príbor z umývačky, ktorá je hneď za barom, a teda súčasťou spoločného priestoru, v pokoji ukladať do príborníka, a nie ho tam hádzať z pol metra plnými hrsťami, aby to robilo maximálny možný hluk! Je to o maličkostiach a detailoch, ktoré ale v súčte robia príjemný alebo nepríjemný zážitok. Pokiaľ zatiaľ nie sú na realizácii akustickej optimalizácie financie, týmto sa dá minimálne začať. Nikto nechce jesť alebo vychutnávať drink v stresujúcom hlučnom prostredí.
Týmto se pomaly dostávame aj k hudobnej produkcii v stravovacích podnikoch. Dajme tomu, že doma či v práci pri jedle ľudia pozerajú správy alebo majú pustené rádio. Už je to taký zaužívaný stereotyp. OK. Ale je na zamyslenie, či rádiové "žvásty", negatívne správy a tuctové pesničky hrali z reproduktorov aj v reštauračnom zariadení, kde na to zrejme nikto nie je zvedavý a len to ruší. (Pokiaľ ide napríklad o šport bar, kde ide športové vysielanie – samozrejme, to je niečo iné). Za „pár drobných“ sa dá predplatiť hudobný program Spotify či Youtube, ktorý má nekonečnú zásobu najrôznejších playlistov. Ak je človek povedzme „stará škola“, aj to CD s jedným playlistom sa dá kúpiť za pár eur.